6 teknikområden som kommer revolutionera hur vi arbetar

ingen-bild-rosa

Krönika från IT-hälsa. Allt i vårt samhälle håller på att omformas av teknologi – det handlar inte bara om jobb utan även hur vi arbetar.

Patrik Ölvebäck siar om framtidens arbetsplats och den påverkan nya teknologier och innovationer kan komma ha.

Alla branscher påverkas, omformas och revolutioneras av nya teknologier. Det påverkar hur vi jobbar men även de saker vi jobbar med. Jag ser att framtidens arbetsplats kommer formas av följande 6 punkter.

 

1)Byggnader kommer reparera sig själva

Kontorsbyggnaden som vi känner till den idag är snart ett minne blott. Mikrochip som görs allt mindre, kombinerat med minskade kostnader gör det enklare att koppla upp fler och fler föremål till nätet. Internet of Things (IoT) inkluderar idag allt från smarta tandborstar till fjärrstyrda dörrlås.

Gällande kontor kommer IoT hjälpa anställda att anpassa utrymmen efter sina individuella behov – gällande allt från belysning, temperatur och även luftkvalitet. Systemen som styr över dessa saker kommer vara fullt automatiserade inom de kommande tre åren. I äldre byggnader kommer företag att installera sensorer som möjliggör för personlig anpassning för anställda. Något som i sin tur även radikalt kommer minska energikonsumtionen.

I framtiden kommer utrymmen vara tillräckligt smarta för att sköta sig själva. Byggnader kommer själva beställa sitt underhåll och ha överblick på sin egen status. Detta genom att IoT-sensorer bäddas in i betongväggar i nya byggen.

2)AI kommer besvara dina frågor

Under de senaste fyra åren har det skett en boom inom artificiell intelligens (AI) och dess även underkategori – maskininlärning (ML). Datorer kan nu analysera stora mängder data, bilder och filmer för att tolka dess innehåll och dra slutsatser baserat på det.

Utöver att användas i autonoma fordon och Facebooks nyhetsflöde, är denna teknologi på väg till arbetsplatser. Det här kommer förändra kundtjänst som vi känner till det idag. Snart kommer AI och ML hjälpa kunder lösa sina problem. Traditionella telefoncenter kommer försvinna. Integrerade AI-system som snabbt och effektivt besvarar kunders frågor kommer ta deras plats. En utveckling som tech-supportvärlden inom kort kommer ta efter.

3)Chefer kommer tömma sina skrivbord

Det är troligt att AI och ML kommer spela en stor roll i automatiseringen av uppgifter. Detta innebär att arbetet som vi utför kommer förändras. De flesta tror att AI och ML kommer ersätta repetitiva och simplare uppgifter, men det är snarare tvärtom: de kommer ersätta många chefer.

Folk som sitter på ledande och seniora befattningar är som alla andra.  De riskerar därför att förlita sig på begränsade mängder information eller till för stor del på intuition och magkänsla. Detta kommer förändras inom de kommande fyra åren. Nästa våg av automatisering kommer vara appliceringen av AI över industridata. Dessa modeller kommer kunna förutsäga de beslut som behöver fattas för att förbättra ett företag på ett betydligt bättre sätt än affärsdirektörer, företagsledare och marknadsförare kan.

4) ….

Läs resterande 3 punkter på it-halsa.se

Dela på Facebook
Dela på Twitter
Dela på Linkdin

Relaterade nyheter

Rulla till toppen