– Filmerna visar bland annat hur ansträngande det är med sinnesintryck för dessa elever. De har exempelvis ofta svårt att koncentrera sig på de ljud som är betydelsefulla, exempelvis en lärare som ger anvisningar, och samtidigt koppla bort andra ljud, säger Erika Dahlin, utredare.
Undersökningar visar hur skolor brister när det gäller att anpassa miljön och ge stöd till dessa elever. Ofta handlar det om bristande kunskaper, både om hur det kan vara att ta sig dit och hur lektionerna kan upplevas.
– En lärare kan tro att eleverna är utvilade när de kommer till första lektionen, men för många kan resan dit vara oerhört påfrestande, säger Erika Dahlin.
För att kunna jämföra med hur en elev utan funktionsnedsättning upplever de båda situationerna finns det också filmer som beskriver de upplevelserna. Filmerna är gjorda för att kunna ses med virtual reality-glasögon med 360 graders navigering.
De båda filmerna ingår i Funktionssimulatorn som ligger på Myndigheten för delaktighets webbplats. Under våren 2018 kommer MFD att ta fram fler filmer som visar andra situationer i vardagen, exempelvis på en arbetsplats och i hemmiljö.