Historiskt sett har produkter utvecklats för män av män, eller i bästa fall av män för kvinnor. Sofia Hellsten, som jobbar med strategi och affärsutveckling på Making Waves/Great Works och Elin Westerberg som jobbar som Head of Education på Gimi, lyfter detta faktum på scen under Guldnyckelns inspirationsdag.
Båda två brinner för affärsidéer som gör världen lite bättre och mer hållbar, med fokus på produktutveckling av kvinnor för kvinnor. När de kliver upp på scen under Guldnyckeln är det för att prata på temat ”Hacking the female body”.
– Vi har länge undrat hur vi kan lyckas placera en man på månen, men ännu inte tagit fram ett botemedel mot menssmärtor, inleder Sofia Hellsten.
Kvinnor utgör idag ungefär 40 procent av den globala arbetskraften och kontrollerar 30 triljoner dollar i konsumentköpkraft, berättar de från scen.
– Trots detta är kvinnor undervärderade på marknaden, och få företag lyckas tillfredsställa de verkliga behov som kvinnor har, fortsätter Sofia Hellsten.
Därefter presenterar Sofia Hellsten och Elin Westerberg några produkter som utvecklats under de senaste åren, produkter som de respektive företagen har trott passar just kvinnor bra. Där ingår den rosa ölen och bilen med eylinerformade lyktor.
Läs hela nyheten på dagensmedia.se