Syftet med dialogen var att öka kunskapen hos medborgarna om vad välfärdsteknologi innebär samt ta del av medborgarnas syn på hur utvecklingen av välfärdsteknologi kan användas för att stärka den enskildes vardag utifrån bland annat trygghet, självständighet och ökad delaktighet.
Målgrupp
Alla kommuninvånare som är intresserade av frågan.
Tillvägagångssätt
Kommunstyrelsen anordnade tre olika föreläsningar där inbjudna experter inom området välfärdsteknologi fick informera i ämnet. Efter föreläsningen samtalade politiker och medborgare om vilken nytta och vilka värden tekniska lösningar kan ge, vilka farhågor och hot våra medborgare känner samt vad kommunen måste tänka på innan olika tekniska produkter och insatser införs.
Så ska resultatet användas
Kommunstyrelsen tog del av medborgarnas synpunkter den 15 december 2015 och beslutade i ärendet den 7 januari 2016. Beslutet innebär att sektorn för socialtjänst ska fortsätta arbeta fram ett koncept för ökad trygghet, delaktighet och självständighet genom digital teknik. Medborgarnas synpunkter ska vara en del av underlaget.
Ta del av rapporten från Härrydas medborgardialog