Presentationsträff 12 juni

Inbjudan till företagspresentation – Mer effektiv och träffsäker personalplanering inom vård och omsorg med stöd av AI

AllAgeHub, i samverkan med Innovationsarenan, bjuder in företag att digitalt presentera lösningar kopplade till ett behov som identifierats i en regional förstudie om AI inom välfärdssektorn.
Behovet gäller effektivare personalplanering och schemaläggning inom vård och omsorg – ett område där AI bedöms kunna spela en central roll.

Vi söker företag med produkter eller tjänster – färdiga eller i ett sent utvecklingsskede – där AI ingår som en del av funktionaliteten. Detta är en möjlighet att presentera lösningen digitalt för kommuner och andra intressenter, och bidra till kunskapsutbyte.

Har ert företag en relevant lösning och möjlighet att presentera digitalt den 12 juni 9-10.30? Välkommen att skicka in en intresseanmälan.

Presentationsträffen är öppen för alla som vill delta som åhörare – kommunrepresentanter, företag, civilsamhälle och andra intresserade.

Syfte med presentationsträffen

  • Ge kommuner i Göteborgsregionen ökad kunskap om AI-baserade lösningar inom socialtjänsten
  • Ge företag möjlighet att fördjupa förståelsen för kommunernas behov och förutsättningar

Upplägg för träffen

  • Inledning med presentation av behovet
  • Därefter presentationer från utvalda företag (max 4 företag)
  • Varje företag får en avsatt tid för presentation och efterföljande frågestund. Detaljer kring upplägg och tidsramar meddelas inför träffen.
  • Presentationerna sker på svenska eller engelska.

Identifierat behov

Målgrupp

Verksamheter inom socialtjänsten.

Övergripande behov

Mer effektiv och träffsäker personalplanering inom vård och omsorg med stöd av AI

Behovsbeskrivning

Planering och schemaläggning av personal är idag resurskrävande och komplexa processer som inte fullt ut möter verksamhetens behov eller personalens preferenser. Brist på flexibilitet kan leda till över- eller underbemanning samt påverka arbetsmiljö och kvalitet i insatser.

Vad vill vi uppnå?

Att möjliggöra en mer träffsäker och flexibel schemaläggning genom att använda AI som stöd, med målet att förbättra arbetsmiljö, effektivitet och kvalitet samt öka verksamhetens attraktivitet som arbetsgivare.

Kriterier för deltagande

  • Lösningen ska svara mot det beskrivna behovet och ha en tydlig AI-komponent
  • Produkten/tjänsten ska finnas tillgänglig eller vara i ett sent utvecklingsskede
  • Företaget ska kunna delta digitalt 12 juni 9-10.30

Instruktioner kring upplägg av presentation skickas ut när deltagandet är bekräftat.

Förutsättningar för deltagande

  • Ersättning för deltagande utgår inte.
  • Inom ramen för denna presentation kommer varken inköp eller implementering av produkter att ske. Eventuella köp eller vidare kontakt om produkterna sker på besökarnas eget initiativ, i direkt dialog med företaget.

Hur väljer vi ut deltagande företag?

Vi baserar vårt val utifrån de angivna kriterierna och förutsättningarna. Tillsammans med Innovationsarenan kommer AllAgeHub att välja ut de företag som får presentera sina lösningar.

Vår målsättning är att ha en bred variation av produkter och tjänster. Det innebär att vi kommer att ta med både nya och etablerade lösningar, samt produkter och tjänster som fortfarande är under utveckling.

Extra intressant är om ni kan beskriva hur tjänsten har använts i praktiken.

Om vi står inför två snarlika lösningar, kommer vi att använda lottning för att välja vilken som får presenteras.

Observera: Om vi inte får in fler än ett företag som uppfyller kriterierna, eller om inkomna lösningar saknar exempel från praktisk verksamhet, kan träffen komma att inte genomföras enligt plan. Träffen kan i sådant fall komma att skjutas upp till ett senare tillfälle då fler företag kan delta.

 

Besökare

Alla intresserade är välkomna att delta som åhörare, inklusive företag, representanter från civilsamhället, kommunanställda med flera.

Tidsplan

  • 12 maj – Intresseanmälan öppnar
  • 26 maj – Sista dag för intresseanmälan
  • 27 maj – 3 juni – Urval och besked till alla sökande
  • 12 juni – Digital Presentationträff kl. 9.00–10.30

Uppgifterna som samlas in via detta formulär raderas automatiskt inom 90 dagar och vi sparar inga personuppgifter härifrån.

Undantag

  • Har du kryssat i att du vill ta del av AllAgeHubs nyhetsbrev kommer vi att lägga in din mailadress i vår sändlista.
  • Har du kryssat i rutan som anger att du är intresserad av att presentera dina produkter/tjänster under denna workshop kommer vi spara din kontaktinformation för att kunna ta kontakt.

(*) Göteborgsregionen (GR) driver sedan maj 2020 Testbädden AllAgeHub (www.allagehub.se) med stöd av GRs 13 medlemskommuner, Vinnova och Västra Götalandsregionen. Testbädden AllAgeHub är en användardriven testbädd vilket innebär att den utgår från användarnas, dvs kommunala verksamheters, personal, brukares och/eller anhörigas, egenformulerade behov för att därefter söka lösningar att testa i kommunal regi eller inom ramen för civilsamhällets organisationer. Testbädden AllAgeHub är nu i en fas där användarformulerade behov fortlöpande dokumenteras och vi söker nu former för att presentera dessa behov till omvärlden för att hitta lösningar att testa inom Testbädden AllAgeHubs olika testmiljöer.

Vi utgår från Nordens välfärdscenters definition av välfärdsteknik:
”Stödjande omgivning för ett aktivt liv” vilket inkluderar alla slags tekniker som syftar till att förbättra kvaliteten på välfärdstjänster genom ökad trygghet, aktivitet, delaktighet och självständighet för mottagare av hälso-, vård- och omsorgstjänster

Rulla till toppen