Presentationsträff 28 november

AllAgeHub bjuder in företag för att presentera lösningar på socialtjänstens behov

AllAgeHub bjuder in till en presentationsträff kring ett identifierat behov inom socialtjänsten. Vi söker företag som har lösningar som matchar detta behov, antingen produkter eller tjänster som redan finns på marknaden eller som befinner sig i ett sent utvecklingsskede.

Har ditt företag en lösning som matchar detta behov och kan ni presentera den digitalt den 28 november? Välkommen att göra en intresseanmälan!

Syfte och information om presentationsträffen

Syftet med presentationsträffen är att öka kommunernas kunskap om tekniska lösningar samt ge företag en djupare förståelse för de behov och utmaningar kommunerna står inför. Behovet är formulerat med hänsyn till den nya socialtjänstlagen.

Dagens upplägg

Presentationsträffen kommer inledas med en beskrivning av behovet samt en kortare föreläsning. Därefter kommer ca 7 företag presentera sin lösning, max 5 minuter, samt 5 minuters frågestund.

Identifierat behov

Målgrupp

Verksamheter inom offentlig sektor (socialtjänsten).

Övergripande behov

Framtidens behov inom socialtjänsten – teknik för en mer förebyggande och lätt tillgänglig socialtjänst.

Beskrivning av behovet

Socialtjänsten står inför stora utmaningar i att möta de ökade behoven som den demografiska utvecklingen medför. Den nya socialtjänstlagen betonar tidiga och förebyggande insatser samt en mer lätt tillgänglig socialtjänst, vilket ställer högre krav på att arbeta proaktivt, effektivt och nära invånarna. Bristen på resurser, både i form av personal och tid, försvårar möjligheten att genomföra dessa insatser på ett hållbart sätt och att stödja brukarna i att bli mer självständiga.

Vad vill vi uppnå?

Teknik är en av flera lösningar som kan bidra till att möta de utmaningar socialtjänsten står inför. Genom att använda teknik kan vi möjliggöra en mer effektiv, individanpassad och lätt tillgänglig socialtjänst, vilket i sin tur minskar arbetsbelastningen på personal, möjliggör omfördelning så att resurser används på ett effektivt sätt samt ökar brukarnas självständighet och välbefinnande.

Kriterier för deltagande

  • Den tekniska produkten/tjänsten ska svara mot det beskrivna behovet.
  • Lösningen ska antingen vara i ett sent utvecklingsskede eller finnas tillgänglig på marknaden.
  • Företaget ska kunna delta digitalt på presentationsträffen den 28 november mellan kl. 14 och 16 samt hålla en presentation på max 5 minuter samt 5 minuters frågestund.

Instruktioner kring upplägg av presentation skickas ut när deltagandet är bekräftat.

Förutsättningar för deltagande

  • Ersättning för deltagande utgår inte.
  • Inom ramen för detta samarbete kommer varken inköp eller implementering av produkter att ske. Eventuella köp eller vidare kontakt om produkterna sker på besökarnas eget initiativ, i direkt dialog med företaget.

Hur väljer vi ut deltagande företag?

Vi baserar vårt val utifrån de angivna kriterierna och förutsättningarna. Tillsammans med digitaliseringsstrategen på GR kommer AllAgeHub att välja ut de företag som får presentera sina lösningar. Vår målsättning är att ha en bred variation av produkter och tjänster som passar inom olika verksamhetsområden. Det innebär att vi kommer att ta med både nya och etablerade lösningar, samt produkter och tjänster som fortfarande är under utveckling.

Vi vill också säkerställa att lösningarna har en effekt för många – antingen på individnivå eller verksamhetsnivå. Om vi står inför två snarlika lösningar inom samma område, kommer vi att använda lottning för att välja vilken som får presenteras. Målet är att visa upp en bredd av lösningar som kan möta de olika behoven inom socialtjänsten.

Besökare

Alla intresserade är välkomna att delta som åhörare, inklusive företag, representanter från civilsamhället, kommunanställda med flera.

Tidsplan

  • 3 oktober: Intresseanmälan för företag som önskar presentera på presentationsträffen öppnar
  • 17 oktober: Sista datum för företag att skicka in intresseanmälan
  • 17–30 oktober: Val av företag, med kommunikation till samtliga företag som skickat in intresseanmälan
  • 28 november: Presentationsträffen genomförs digitalt mellan kl. 14.00 och 16.00

Intresseanmälan

Presentationsträff 28 november 2024

Uppgifterna som samlas in via detta formulär raderas automatiskt inom 90 dagar och vi sparar inga personuppgifter härifrån.

Undantag

  • Har du kryssat i att du vill ta del av AllAgeHubs nyhetsbrev kommer vi att lägga in din mailadress i vår sändlista.
  • Har du kryssat i rutan som anger att du är intresserad av att presentera dina produkter/tjänster under denna workshop kommer vi spara din kontaktinformation för att kunna ta kontakt.

(*) Göteborgsregionen (GR) driver sedan maj 2020 Testbädden AllAgeHub (www.allagehub.se) med stöd av GRs 13 medlemskommuner, Vinnova och Västra Götalandsregionen. Testbädden AllAgeHub är en användardriven testbädd vilket innebär att den utgår från användarnas, dvs kommunala verksamheters, personal, brukares och/eller anhörigas, egenformulerade behov för att därefter söka lösningar att testa i kommunal regi eller inom ramen för civilsamhällets organisationer. Testbädden AllAgeHub är nu i en fas där användarformulerade behov fortlöpande dokumenteras och vi söker nu former för att presentera dessa behov till omvärlden för att hitta lösningar att testa inom Testbädden AllAgeHubs olika testmiljöer.

Vi utgår från Nordens välfärdscenters definition av välfärdsteknik:
”Stödjande omgivning för ett aktivt liv” vilket inkluderar alla slags tekniker som syftar till att förbättra kvaliteten på välfärdstjänster genom ökad trygghet, aktivitet, delaktighet och självständighet för mottagare av hälso-, vård- och omsorgstjänster

Rulla till toppen